قبول شدگان دانشگاه آزاد بدانند | این قوانین را یاد بگیرید!

وجود واحد‌های دانشگاهی در سراسر کشور و حتی شهر‌های کوچک، شرایط قبولی راحت‌تر در رشته دلخواه، بهره‌مندی از شرایط وام و اقساط برای پرداخت شهریه و ارائه تسهیلات و خدمات رفاهی از جمله امتیازاتی است که سبب شده دانشگاه آزاد اسلامی در اولویت متقاضیان قرار بگیرد و انتخاب اول آنها باشد.
قبول شدگان دانشگاه آزاد بدانند | این قوانین را یاد بگیرید!
کد خبر : ۷۶۶۰۸

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین شبکه دانشگاهی کشور و همچنین بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با ۳۶۰ واحد و مرکز آموزشی در سراسر کشور همه ساله میزبان تعداد زیادی از دانشجویان نو ورودی در مقاطع تحصیلی مختلف است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وجود واحد‌های دانشگاهی در سراسر کشور و حتی شهر‌های کوچک، شرایط قبولی راحت‌تر در رشته دلخواه، بهره‌مندی از شرایط وام و اقساط برای پرداخت شهریه و ارائه تسهیلات و خدمات رفاهی از جمله امتیازاتی است که سبب شده دانشگاه آزاد اسلامی در اولویت متقاضیان قرار بگیرد و انتخاب اول آنها باشد.

با توجه به اینکه دانشجویان جدیدالورود به تدریج آماده ثبت نام و حضور در دانشگاه می‌شوند، دانشگاه آزاد اسلامی نیز آماده استقبال از این نودانشجویان در مقاطع تحصیلی مختلف است.

اگر از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه آزاد اسلامی هستید و هیچ پیش زمینه‌ای در خصوص قوانین و مقررات این دانشگاه اعم از آموزشی و فرهنگی و... ندارید و همچنین به دنبال محتوای مفیدی هستید تا بیشتر با ضوابط و مقررات بزرگترین شبکه دانشگاهی کشور آشنا شوید؛ پس این مطلب برای شماست.

در همه دانشگاه‌ها به عنوان سازمانی برجسته که مأموریت رشد و تعالی فردی و تربیت اجتماعی و صحیح آینده سازان کشور را به عهده دارند مجموعه قوانین و ضوابطی جاری و ساری است که دانشجویان ملزم و موظف به اجرای آن هستند و دانشگاه آزاد اسلامی نیز از این قائده مستثنی نیست. از این رو در ادامه گزارش به معرفی برخی از مهمترین قوانینی که هر دانشجو باید با آنها آشنا باشد، می‌پردازیم:

حتما به سایت دانشگاه سر بزنید
اگر تا به حال موفق نشده اید وارد وبسایت اختصاصی دانشگاه آزاد اسلامی شوید لطفا نشانی https://iau.ir/ را در مرورگر خود سرچ کنید و وارد سایت شوید و از منوی سمت راست میتوانید تنها با چند کلیک با ساختار کلی بزرگترین شبکه دانشگاهی کشور آشنا شوید.

اما یکی از اصلی‌ترین قسمت‌هایی که شما به عنوان دانشجو در طول سال‌های تحصیل خود مدام با آن سرو کار خواهید داشت بخش میز خدمت و سپس انتخاب میز خدمت دانشجویان است که در این قسمت تمامی سامانه‌های مرتبط با دانشجویان قابل رویت است و یکی از مهمترین این سامانه‌ها سامانه آموزشیار است.

دانشجویان دانشگاه آزاد با استفاده از سامانه آموزشیار می‌توانند از امکاناتی همچون مشاهده لیست دروس ارائه شده، انتخاب واحد، حذف و اضافه، ارزشیابی اساتید، دریافت کارت ورود به جلسه، مشاهده نمرات و اعتراض به آن، ارزشیابی اساتید، درخواست تسهیلات، پرداخت شهریه و ... بهره‌مند شوند.

قوانین پرداخت شهریه در دانشگاه آزاد
شهریه دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ برای داوطلبان رشته‌های با کنکور و بدون کنکور در قالب دو بخش شهریه ثابت و متغیر اعلام می‌شود. متقاضیان هر مقطع تحصیلی موظف اند برای تحصیل در دانشگاه آزاد هزینه شهریه ثابت و متغیر را در زمان تعیین شده پرداخت کنند. شهریه متغیر بر اساس رتبه واحد دانشگاه آزاد سالانه متفاوت است.

دانشجویان تمامی مقاطع تحصیلی اعم از کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری برای پرداخت شهریه متغیر و ثابت باید به صورت اینترنتی به سامانه آموزشیار مراجعه کنند. شهریه ثابت باید در هنگام انتخاب واحد دانشگاه آزاد پرداخت شود تا سامانه اجازه دسترسی به اخذ دروس را صادر کند.

تحصیل در دانشگاه‌های شهریه پرداز اعم از دانشگاه آزاد مستلزم پرداخت شهریه است که شامل شهریه ثابت و شهریه متغیر است. شهریه ثابت بر اساس نیمسال ورودی هر دانشجو تعیین می‌شود و تا پایان اتمام دوره تحصیل وی در سنوات مجاز بدون افزایش خواهد بود، اما شهریه متغیر با توجه به تعداد واحد‌های اخذ شده توسط دانشجو تعیین می‌شود و در طول دوره تحصیل دانشجو افزایش می‌یابد.

در نظر داشته باشید پذیرفته شدگان تمامی مقاطع در زمان ثبت نام (ترم اول) در دانشگاه محل قبولی ملزم به پرداخت هزینه خدمات آموزشی و هزینه بیمه هستند که این هزینه در هر مقطع متفاوت بوده و از طریق سایت دانشگاه تسویه می‌شود.

شهریه دانشجویان میهمان دانشگاه آزاد به چه صورت است؟
همان طور که می‌دانید، دانشگاه آزاد یکی از دانشگاه‌های شهریه پرداز کشور است و برای تحصیل در رشته‌های آن اعم از پزشکی و غیرپزشکی باید مبلغ شهریه‌ای مشخص بپردازید. دانشجویانی که مهمانی این دانشگاه را اخذ می‌کنند، از این قاعده مستثنی نیستند. طبق آیین نامه مقررات دانشجویان مهمان و انتقالی دانشگاه آزاد، شهریه ثابت و متغیر هر ترم تحصیلی باید به واحد دانشگاهی مقصد پرداخت شود. همچنین این افراد باید شهریه ثابت هر نیمسال تحصیلی را به واحد دانشگاهی مبدا بپردازند.

علاوه بر مواردی که گفته شد، دانشجویان باید هزینه انتقال موقت را طبق دستورالعمل منتشر شده، از طریق واحد مبدا به سازمان مرکزی دانشگاه واریز کنند.

ضوابط کلی ثبت‌نام نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد
برای اطلاع‌رسانی به موقع به دانشجویان متقاضی نقل و انتقال، سامانه پیامکی منادا راه‌اندازی شده و تمامی مراحل گردش کار در سامانه منادا، از طریق پیامک به متقاضیان اطلاع‌رسانی خواهد شد. متقاضیان نقل و انتقال دانشجویی پس از ثبت درخواست، با دریافت پیامک از تمامی فرآیند‌های نقل و انتقالات خود در سامانه منادا مطلع می‌شوند.

متقاضیان باید برای ثبت نام به سامانه منادا به نشانی www.monada.iau.ir مراجعه کرده و ثبت نام خود را کامل کنند. تمامی مراحل فرآیند رسیدگی به درخواست‌های نقل و انتقال و میهمانی از طریق سامانه منادا قابل پیگیری است.

انتقال در چه صورت ممنوع است؟
ثبت‌نام در سامانه منادا، نداشتن منع ادامه تحصیل به دلیل شرایط آموزشی، انضباطی و نظام وظیفه و اینکه دانشجوی متقاضی حداقل یک نیمسال در واحد دانشگاهی مبدأ ثبت‌نام کرده باشد (به استثنای واجدین شرایط میهمانی یا انتقال از بدو پذیرش) از جمله ضوابط عمومی نقل و انتقال است و انتقال صرفاً برای پذیرفته شدگان با آزمون و باتوجه به ضوابط امکان پذیر است.

انتقال تنها در صورت وجود مقطع، رشته، گرایش و تطابق سال قبولی در واحد مقصد امکان‌پذیر است؛ انتقال در هر یک از مقاطع تحصیلی در نیمسال آخر تحصیلی ممنوع است و همچنین انتقال مجدد در هر مقطع تحصیلی به غیر از ماده ۱-۱۲ آیین‌نامه ممنوع می‌باشد.

در صورت داشتن مجوز میهمانی (یک نیمسال) در مقطع کارشناسی ارشد، اخذ پایان‌نامه صرفاً با موافقت واحد‌های مبدأ و مقصد امکان‌پذیر است و اخذ رساله در مقطع دکتری برای دانشجویان میهمان (یک نیمسال) ممنوع می‌باشد. انتقال و میهمانی از واحد‌های برون مرزی به سایر واحد‌های دانشگاهی در داخل کشور ممنوع است.

انتقال و میهمانی پذیرفته شدگان آزمون‌های اختصاصی واحد‌های امارات، بین المللی ارس و بین المللی کیش براساس نامه شماره ۲۶۳/آ/د مورخ ۷/۲/۱۴۰۰ مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه ممنوع است. انتقال و میهمانی دانشجویان پژوهش‌محور، انتقال و میهمانی کارکنان و اعضای هیأت‌علمی واحد‌های دانشگاهی به محل خدمت نیز ممنوع است.

درخواست انتقال و میهمانی دانشجویان غیرایرانی صرفا در زمان مقرر نقل و انتقال دانشجویی پس از اعلام موافقت واحد دانشگاهی مبدأ و ثبت درخواست توسط کاربر معاونت بین‌الملل و امور دانشجویان غیر ایرانی در سامانه منادا از طریق کمیسیون نقل و انتقال دانشجویی دانشگاه قابل بررسی است. انتقال و میهمانی دانشجویان دوره کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی و دستیاری تخصصی رشته‌های گروه علوم پزشکی برابر نامه شماره ۱۳۵۱/۸۶/د مورخ ۱۸/۰۸/۱۴۰۰ معاونت علوم پزشکی دانشگاه ممنوع است.

تقویم آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰۴ ـ ۱۴۰۳ / چه زمانی میتوانیم حذف و اضافه انجام دهیم؟
جزئیات تقویم آموزشی دانشگاه به شرح زیر است:

تعداد غیبت‌های موجه در هر درس چقدر است؟
دانشجویانی که در حال ادامه تحصیل در یکی از واحد‌های دانشگاه آزاد هستند می‌بایست از شرایط غیبت در دانشگاه آزاد به خوبی مطلع و طبق قوانین غیبت در هر ترم و شرایط موجه آن، غیبت‌های خود را مدیریت کنند. تعداد غیبت‌های موجه در هر درس سه شانزدهم بوده و اگر تعداد غیبت‌های دانشجو بیشتر از سه جلسه در هر درس باشد، دانشجو در آن درس حذف خواهد شد.

غیبت در هر دانشگاهی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، دارای ۲ حالت موجه و غیر موجه است. در صورتی که غیبت دانشجو موجه باشد، لازم است وی غیبت خود را با ارائه مدارک لازم موجه کرده و پس از آن، مسئولین آموزش دانشگاه تصمیم می‌گیرند که غیبت دانشجو موجه شود یا خیر. اگر موجه شدن غیبت دانشجو با موفقیت انجام شود درس مربوطه از کارنامه دانشجو حذف خواهد شد.

در دانشگاه آزاد حضور و غیاب شامل محدودیت می‌شود، برای مثال اگر دانشجو در ۳ درس و در هر درس بیش از سه جلسه غیبت غیر موجه داشته باشد مشکلی به وجود نخواهد آمد. لازم به یادآوری است در همه دانشگاه‌ها تعداد واحد‌های درسی زیر ۱۲ واحد نباید باشد.

اگر دانشجو سه غیبت غیر موجه انجام داده باشد قانون بالا لحاظ خواهد شد، اما اگر تعداد غیبت او بیشتر از ۳ درس و در هر درس ۳ جلسه باشد، همه دروسی که غایب شده است برای دانشجو نمره صفر ثبت می‌شود. علاوه بر این یکی از نکات مهمی که دانشجوی دانشگاه آزاد باید در مورد حضور و غیاب خود بداند این است که حذف درس به دلیل غیبت موجه و غیبت غیر موجه باعث عودت شهریه دانشگاه آزاد نخواهد شد.

اگر غیبت دانشجو بیش از سه شانزدهم ساعات هر کدام از دروس باشد در همه دروس ذکر شده غایب به حساب می‌آید. دانشجویان دانشگاه آزاد لازم است بدانند که غیبت تا حد مجاز چه موجه باشد چه غیر موجه باشد دانشجو در تکالیف درسی، آزمایشگاهی و وظایف عملی مربوطه معاف نخواهد شد. همچنین باید دقت کرد تعداد حضور و غیاب طبق حضور و غیاب هفتگی استادان قبل از امتحانات نیم سال مربوطه محاسبه خواهد شد.

قوانین غیبت در امتحانات دانشگاه آزاد
برای خیلی از متقاضیان این سوال مطرح می‌شود که چرا نباید در جلسات امتحان غیبت داشته باشیم؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت غیبت کردن برای مواقع اضطراری اختصاص داده شده است و در صورتی که دانشجو بدون دلیل موجه در جلسه امتحان حضور نداشته باشد باعث وارد شدن لطمه به مسیر تحصیلی او می‌شود بنابراین باید به این نکته دقت و آن را رعایت کرد.

در شرایطی که دانشجو نتواند در امتحان یک درس حضور پیدا کند، می‌بایست پیش از آغاز امتحانات به آموزش دانشگاه مراجعه کرده و درخواست حذف اضطراری دانشگاه آزاد در درس مورد نظر خود را ارائه دهد. در صورت موافقت دانشگاه با این درخواست، نمره صفر برای دانشجو لحاظ نخواهد شد و این درس از لیست دروس انتخاب واحد دانشگاه آزاد وی حذف خواهد شد.

دانشجویان دانشگاه آزاد به جای عدم حضور در امتحانات دانشگاه می‌بایست با برنامه ریزی مناسب و آماده سازی اصولی و به موقع قبل از شروع امتحانات، موفقیت خود را امتحانات دانشگاه آزاد تضمین کرده و مشکل جدیدی در دوران تحصیلی خود در دانشگاه آزاد به وجود نیاورند.

طبق قوانین دانشگاه آزاد، اگر دانشجویی در جلسه امتحانات حضور نداشته باشد، نمره آن درس را صفر خواهد گرفت. به همین دلیل در این شرایط بهتر است با استاد و اداره آموزش دانشگاه درباره شرایط و دلایل خود برای غیبت در جلسه امتحان صحبت کنید.

حداقل نمره قبولی چقدر است؟ /هر ترم مجاز به انتخاب چند واحد هستیم؟
حداقل نمره قبولی در هر درس از دروس ۱۰ (استثنائا درس آشنایی با قرآن کریم ۱۲) است. دانشجویی که در هر یک از دروس الزامی حداقل نمره قبولی را کسب نکند ملزم به تکرار آن درس است.

اگر دانشجویی در یک درس انتخابی یا اختیاری مردود شود، به جای آن درس می‌تواند از جدول دروس انتخابی یا اختیاری در برنامه مصوب، درس دیگری را انتخاب کند.

برای هر درس در طول دوران تحصیل حداکثر یک نمره مردودی ثبت و در محاسبه میانگین نمرات تاثیر داده می‌شود و چنانچه دانشجو چند بار در یک درس مردود گردد نمره مردودی دفعه دوم و به بعد پس از ثبت بلااثر بوده و حذف می‌گردد و در تعیین میانگین نیمسالی و کل محاسبه نمی‌شود.

برای درس یا دروسی که شامل دو قسمت نظری و عملی است و دارای یک کد در سرفصل می‌باشد میانگین نمره هر دو قسمت آنها ملاک ارزیابی است، چنانچه دانشجو به هر دلیل در یک قسمت درس نمره نداشته باشد نمره قسمت دیگر حذف می‌گردد. در صورتی که در یک قسمت درس نمره کمتر از ۱۰ احراز شده باشد، اما میانگین آنها ۱۰ یا بالاتر گردد نیاز به تکرار درس نخواهد بود. اما چنانچه میانگین آنها کمتر از ۱۰ باشد دانشجو باید هر دو قسمت درس را مجددا بگذراند.

نمرات اعلام شده بر اساس رای کمیته‌های انضباطی غیر قابل حذف است و مشمول تبصره‌های ۲ و ۳ این ماده نخواهد شد (نمره تعیین شده در رای کمیته‌های انضباطی برای دو قسمت عملی - نظری درس منظور می‌گردد.) دانشجو بایستی در هر نیم سال تحصیلی اول و دوم حداقل ۱۲ و حداکثر ۲۰ واحد را انتخاب کند. حداکثر تعداد انتخاب واحد برای ترم تابستانه بین ۶ الی ۸ واحد است.

در چه شرایطی دانشجو مشروط می‌شود؟
مشروط شدن در دانشگاه به معنای آن است که دانشجو در یک نیمسال تحصیلی نتواند حداقل معدل مورد نیاز را کسب کند. در دوره‌های مختلف تحصیلی نظیر کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری، این حداقل معدل متفاوت است. برای مثال، در دوره کارشناسی حداقل معدل برای جلوگیری از مشروطی ۱۲ از ۲۰ است.

در دوره کارشناسی ارشد این حداقل معدل به ۱۴ از ۲۰ افزایش می‌یابد و در دوره دکتری نیز دانشجو باید حداقل معدل ۱۶ از ۲۰ را کسب کند. اگر معدل دانشجو در یک نیمسال از این حداقل‌ها کمتر باشد، او مشروط محسوب می‌شود و در انتخاب واحد ترم بعدی محدودیت‌هایی برای او اعمال می‌شود.

یکی از نخستین عواقب مشروط شدن در دانشگاه آزاد، کاهش تعداد واحد‌های قابل انتخاب در ترم بعدی است. براساس قوانین دانشگاه، اگر میانگین نمرات دانشجویان در یک نیمسال تحصیلی کمتر از ۱۴ باشد، آنها مشروط محسوب می‌شوند و در ترم بعد تنها مجاز به انتخاب ۱۴ واحد درسی خواهند بود.

یکی دیگر از عواقب جدی مشروط شدن در دانشگاه آزاد، خطر اخراج از دانشگاه است. براساس ماده ۴۶ دانشگاه آزاد، دانشجویان مقاطع کاردانی ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته که طی دو ترم متوالی یا متناوب مشروط شوند، از ادامه تحصیل محروم و اخراج خواهند شد. در مقاطع کارشناسی پیوسته و ارشد نیز، چنانچه دانشجویان در چهار ترم تحصیلی متوالی مشروط شوند، امکان ادامه تحصیل و مشاهده کد کلاس‌های خود در سامانه edu.iau.ac.ir را از دست خواهند داد.

مقررات و ضوابط پوشش، آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری در دانشگاه آزاد اسلامی
پوشش دانشجویان باید ساده، آراسته و متناسب با شأن دانشگاهیان باشد و غیرمجاز و نامتعارف نباشد. پوشش بانوان مناسب است چادر با استفاده از مانتوی مناسب، شلوار و مقنعه یا روسری با رنگ متعارف و جوراب و یا پوشش مانتوی زیر زانو- آستین بلند، یا شلوار و مقنعه و با رنگ متعارف و جوراب باشد؛ همچنین مو و اندام زن در حدود حجاب شرعی پوشانده شود.

این دستورالعمل تاکید دارد که تمامی ضوابط پوشش باید در بخش‌های بالینی، حرفه‌ای و آزمایشگاهی نیز رعایت شود. ضمن اینکه پوشیدن لباس یونیفورم در این بخش‌ها لازم است. پوشش آقایان نیز باید پیراهن آستین بلند و شلوار ساده و رسمی با رنگ ساده باشد. لازم است اندام مرد نیز در حد متعارف پوشیده باشد یعنی نازک، بدن‌نما و چسبان نباشد.

پوشش محیط خوابگاه نیز باید متعارف با اماکن خوابگاهی باشد. پوشیدن لباس راحتی به ویژه بانوان در هر شرایطی در فضای عمومی خوابگاه ممنوع است. با توجه به کیفیت جنسیت محیط‌های ورزشی، پوشش اختصاصی هر رشته ورزشی می‌تواند متناسب با همان محیط و ورزش استفاده شود.

استفاده از کلاه بدون مقنعه، استفاده از روسری‌های نازک و کوتاه، شال به تنهایی یا خارج شدن مو از جلوی سر و پشت مقنعه، استفاده از دامن جایگزین شلوار برای بانوان به غیر از موارد خاص مانند بیمار یا افراد باردار، استفاده از شلوار کوتاه، چسبان، استریج یا شلواری که تعمدا پاره یا وصله دار باشد، مجاز نیست.

همچنین براساس این دستورالعمل، مانتو‌های کوتاه، چاکدار، آستین کوتاه (ساق دست نما) چسبان، دارای رنگ تند و زننده برای محیط دانشگاه نامناسب هستند. دانشجویان اجازه استفاده از چادر‌های نازک و توری را ندارند. آرایش‌هایی که در صورت و ناخن جنبه زیبایی دارد و موجب جلب توجه دیگران می‌شود، در محیط دانشگاه ممنوع است، همچنین دانشجویان مجاز به استفاده افراطی از جواهرات در صورت (نگین بینی یا دندان)، دست و پا (زنجیر پا) که مغایر با عرف دانشگاه باشد (استفاده از جواهرات و زیورآلات متعارف محیط‌های اداری و دانشگاهی مانند حلقه یا انگشتر ازدواج بلامانع است)، نیستند.

براساس این دستورالعمل، آقایان در محیط دانشگاه مجاز به آرایش و پیرایش غیرمتعارف مو مانند بافتن مو و درست کردن مو به صورت تیغ تیغی یا نماد فرقه‌ای خاص نیستند، همچنین نباید لباس‌های اندامی، تنگ و چسبان با آستین‌های خیلی کوتاه حلقه‌ای یا رکابی یا یقه خیلی باز، شلوارک، لباس راحتی، شلوار‌های فاق کوتاه، تنگ یا چسبان و نازک و شلوار‌هایی که تعمدا پاره یا وصله باشد، نپوشند. استفاده از پاپیون و کراوات نیز در محیط دانشگاه ممنوع است.

براساس این دستورالعمل آقایان در محیط دانشگاه اجازه استفاده از زیورآلات اعم از گردن‌بند، زنجیر، مچ بند، دستبند و گوشواره طلا را ندارند و مجاز به آرایش‌هایی همچون برداشتن ابرو، مش کردن و بافتن مو نیستند.

همچنین دانشجویان مجاز به چاپ هرگونه نقوش و کلمات زننده و رکیک یا علایم و نشانه‌های گروه‌های انحرافی، تصاویر زن، الفاظ رکیک، عبارات مبتذل، تصاویر فکاهی و پوچ و بی‌معنا، شعار‌های قومی و نژادی، تبلیغات تجاری زننده و توهین آمیز بر روی پوشش، مچ بند، پیشانی بند، کمربند، انگشتر و کیف نیستند. خالکوبی در نواحی قابل رویت بدن ممنوع است و دانشجویان مجاز به رفتار‌ها و روابط مغایر شئوناخلاقی و شرعی، هرگونه رفتاری که با اصول رفتار سازمانی، ضوابط و مقررات اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی کلاس درس، آزمایشگاه، خوابگاه و محیط و فضای دانشگاهی مغایر باشد، استفاده نادرست از فضای مجازی که منجر به بروز موارد ضداخلاقی شود، نیستند.

تخلفات اخلاقی دانشجویان شامل چه مواردی می‌شود؟
استعمال مواد اعتیادآور
بر اساس شیوه نامه انضباطی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مواد مخدر، توهم‌زا، روانگردان یا استفاده از مشروبات الکلی تخلف محسوب می‌شود. چنانچه تخلف تکرار شود یا در دانشگاه یا اماکن وابسته به آن، صورت پذیرد یا آثار سوء عمومی داشته باشد تنبیهات دانشجویان قابل تشدید است.

همچنین تشکیل جلسه و دعوت از دیگران برای استعمال مواد اعتیادآور یا استفاده از مشروبات الکلی یا مشارکت یا همکاری در این خصوص نیز تخلف است.

علاوه بر آن؛ اخذ آزمای اعتیاد بهصورت محرمانه از افراد مشکوک، با اجازه مکتوب معاون دانشجویی دانشگاه پی از طرح پرونده مبنی بر اعتیاد الزامی است. استنکاف دانشجو از این امر به منزله پذیرش اعتیاد است.

این شیوه نامه تبصره‌ای دارد که بر اساس آن؛ ادامه تحصتتیل دانشجوی معتاد منوط به منفی بودن آزمای مذکور و همکاری در درمان اعتیاد و مراجعه مستتتمر وی به مرکز مشاوره و روانپزشک خواهد بود. در صورت اصالح دانشجو و ترک اعتیاد امکان بازگشت دانشجو و تخفیف مجازات وجود دارد.

نگهداری، خرید و فروش، تولید یا توزیع مواد اعتیادآور یا مشروبات الکلی نیز منجر به محکومیت دانشجویان می‌شود و چنانچه تخلف تکرار شود یا از اماکن وابسته یا مربوط به دانشگاه برای این منظور استفاده کرده باشد، تنبیهات شدیدتر خواهد شد.

ارتکاب قمار و تجاهر به آن
قمار عبارت است از انجام بازی همراه با شرط برد و باخت که در آن بازنده موظف به تأدیه شرط به نفع برنده باشد؛ چنانچه این عمل به شکل مکرر، علنی و با جسارت انجام شود، تجاهر به قمار است؛ درصورتیکه متخلف صرفاً مرتکب قمار شود به وی تذکر کتبی یا شفاهی و درج در پرونده انجام خواهد شد و چنانچه تجاهر به قمار داشته باشد، منع از تحصیل و اخراج را در پی دارد.

خرید و فروش یا توزیع آلت قمار چنانچه خرید و فروش با علم به استفاده از آن برای قمار صورت گیرد نیز تخلف محسوب می‌شود.

استفاده از هرگونه آلت لهو و لعب یا محصولات رسانه‌ای غیرمجاز چنانچه متخلف از محیط یا امکانات دانشگاهی برای این منظور استفاده کرده باشد به وی تذکر داده می‌شود و در صورت تکرار، تنبیهاتی مانند منع از تحصیل موقت با اخذ شهریه در انتظار آن است.

گفتنی است، در تولید، خریدوفروش، تکثیر، توزیع یا نگهداری هرگونه آلت لهو و لعب یا محصولات رسان‌های غیر مجاز، متخلف محکوم خواهد شد.

عدم رعایت پوشش اسلامی یا ضوابط پوشش ابلاغی دانشگاه
در صورت عدم رعایت پوش ایرانی-اسلامی یا ضوابط پوش ابلاغی در کلیه محیط‌های دانشگاهی متخلف به یکی از تنبیهات از جمله تذکر، توبیخ و منع از تسهیلات رفاهی و در صورت هنجارشکنی یا عمل شبکه‌ای یا اصرار و تکرار محکوم به تغییر محل تحصیل یا اخراج می‌شود.

لازم به ذکر است که استعمال دخانیات در دانشگاه یا اماکن مرتبط نیز تخلف محسوب می‌شود.

عدم رعایت موازین محرز شرعی
در ارتباط با نامحرم به متخلف تذکر شفاهی و کتبی داده می‌شود و چنانچه دارای شاکی خصوصی باشد یا عفت عمومی را خدشه دار کند یا آثار علنی و مشهود داشته باشد یا در صورت تکرار، تنبیهاتی مانند منع موقت از تحصیل برای وی در نظر گرفته شده است.

بر اساس تبصره‌ای از شیوه نامه انظباطی دانشگاه آزاد اسلامی، رفتار‌های جنسی انحرافی نیز تخلف محسوب می‌شود. علاوه بر آن؛ چنانچه دانشجو در ارتباط با نامحرمی که ح سب وظایف آموزشی -پژوهشی محوله، تحتت سلط وی قرار دارد، موازین محرز شرعی را رعایت نکند، در صورت شکایت شاکی خصوصی و احراز وقوع تخلف، متخلف به منع موقت از تحصیل تا اخراج کامل محکوم می‌شود.

گفتنی است، چنانچه تخلف دارای شاکی خصوصی مستند به تهدید، اکراه، اضطرار یا اجبار باشد، دانشجو تنبیه خواهد شد. علاوه بر آن؛ شرکت در جلسه نامشروع جلسه نامشروع عبارت است از گردهم آمدن گروهی به قصد انجام اعمالی که شرع اسلام آن را نفی کرده و جایز نمیداند مانند مهمانی‌های نامتعارف پارتی و ... است.

در پایان لازم است بدانید آنچه که در این گزارش خواندید تنها گوشه‌ای از ضوابط دانشگاه آزاد اسلامی است و توصیه میکنیم برای کسب اطلاعات جامع‌تر به وبسایت دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنید.

منبع: ایسکانیوز

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر